JOAN BROSSA (Barcelona 1919-1998)
Poeta en el més ampli sentit del mot, escriví poesia en estrofes tradicionals, poesia quotidiana (també anomenada antipoesia, per la seva temàtica i forma prosaica), proses, teatre i guions de cinema. També experimentà en poesia visual, objectes, instal·lacions i poemes corporis. Per a Brossa no existiren els gèneres ni les fronteres entre les arts.
Començà la seva trajectòria durant els anys quaranta, de la mà de J.V. Foix, Joan Miró i Joan Prats. Fou cofundador de les revistes Algol (1947) i Dau al Set (1948) i col·laborà assíduament amb artistes. Malgrat una intensa activitat desplegada des dels seus inicis, no fou fins a l’any 1970 quan començà a ser conegut des del punt de vista literari gràcies a la publicació de Poesia Rasa i fins al 1986 gràcies a la primera exposició antològica a
Brossa i Cuervo, Joan (Barcelona 1919-1998)
Per Glòria Bordons
Poeta en el més ampli sentit del mot, escriví poesia en estrofes tradicionals (sonets, odes sàfiques, sextines, romanços, etc.), poesia quotidiana (també anomenada antipoesia, per la seva temàtica i forma prosaica), proses circumstancials (recollides a Vivàrium, 1972, i Anafil, 1987) i poètiques, teatre, guions de cinema, poesia visual i poesia objectual. Per a Brossa no existiren els gèneres ni les fronteres entre les arts. Començà a escriure ocasionalment durant la guerra civil, però fou mentre feia el servei militar a Salamanca que es llençà a l'experiència d’escriure imatges hipnagògiques. Ja a Barcelona, conegué J.V. Foix l’any 1941 i, després, Joan Miró i Joan Prats. Gràcies als consells d'aquests, els seus primers llibres, La bola i l'escarabat (1941-43) o Fogall de sonets (1943-48), guanyaren en elaboració i retòrica, sense renunciar a les tècniques més estrictament surrealistes. En la mateixa línia neosurrealista, escriví Romancets del Dragolí (1948) i començà la seva trajectòria teatral, segurament per la necessitat d’introduir acció i moviment als poemes. L’any 1947 participà en la realització de la revista Algol, llavor del que seria Dau al Set, els fundadors de la qual foren Joan Brossa, Antoni Tàpies, Modest Cuixart, Joan Ponç, Arnau Puig i Joan Josep Tharrats. Durant aquesta època també escriví proses com el recull Proses de Carnaval
Bibliografia
BORDONS, Glòria (1988): Introducció a la poesia de Joan Brossa, Barcelona: Ed.62 (Llibres a l'abast, núm.235).
BORDONS,Glòria (1990): "Els entra-i-surts del poeta. Roda de llibres (1969-75) de Joan Brossa", Reduccions, núm.48: pp.35-57.
Brossa 1941-1991 (1991), Madrid: Museo nacional Centro de Arte Reina Sofía, Ministerio de Cultura (textos de V.Combalia, J. Cabral de Melo i P.Gimferrer, biografia de P.Palomer i bibliografia de G.Bordons).
CABRAL DE MELO, Joâo (1951), pròleg a Em va fer Joan Brossa de Joan Brossa, Barcelona: Ed. Cobalto (reproduït al catàleg de Madrid, 1991).
COCA, Jordi (1992): Joan Brossa. Oblidar i caminar, Barcelona: Edicions de
GIMFERRER, Pere (1973). "Poesia Rasa de Joan Brossa", Guia de la literatura catalana contemporània, Barcelona: Ed.62.
Joan Brossa o les paraules són les coses (1986), Barcelona: Fundació Miró (presentació de R. M. Malet, estudi de M. Ll. Borràs i biografia i bibliografia a càrrec de P. Palomer).
ROMEU,Josep (1981): epíleg a Vint-i-set sextines i un sonet, Barcelona: Ed.62 (Els llibres de l'Escorpí, Poesia núm. 70).
SACRISTAN, Manuel (1970): pròleg a Poesia Rasa de Joan Brossa, Barcelona: Ed. Ariel (reproduït a Poesia Rasa I, Barcelona: Ed.62, 1990).
TERRY, Arthur (1977): pròleg a Poemes de seny i cabell de Joan Brossa, Barcelona: Ed. Ariel (reproduït a Quatre poetes catalans. Barcelona: Ed.62, 1991).
VALLÉS, Isidre (1996): Joan Brossa: les sabates són més que un pedestal, Barcelona: Editorial Alta Fulla.
(Imatges i textos reproduits amb l'autorització de Pepa Llopis i la Fundació Joan Brossa)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada